Kunden var i første omgang temmelig vred, og hans temperament var ved at ryge helt op i det røde felt, da jeg som værkfører så mig nødsaget til at blande mig. En af vores mekanikere havde forklaret kunden, at vi altså nu i mere end en halv time havde været ramt af en strømafbrydelse, og selv om vi faktisk var færdige med serviceeftersynet på hans bil, kunne han ikke få den udleveret endnu.
Sagen var, at bilen befandt sig knap et par meter oppe i luften på en af værkstedets autolifte, og på grund af strømafbrydelsen havde vi ingen mulighed for at køre liften ned. Jamen, indvendte kunden, er der ikke en form for ventil, så man kan lukke det hydrauliske tryk ud igen, så liften sænker sig?
Men det er der bare ikke, og det ville også være alt for risikabelt for bilen, hvis man pludselig tog det hydrauliske tryk fra liften. Den slags sker via den elektrisk drevne pumpe, og når vi ikke har elektricitet, kan vi altså ikke gøre noget. Selv de bedste autolifte på markedet er sådan indrettet – og det ved vi, for vi køber kun autolifte der er second to none! Og dem køber vi hos NIMA Lift!
Sådan forklarede jeg manden om situationen, og han faldt da også noget ned og nævnte, at vi som værksted jo nok var uskyldige i det, der var sket. Men han var i en vanskelig situation, for han havde et vigtigt møde, som han meget nødigt ville komme for sent til.
Derfor tilbød jeg ham at låne min egen bil, hvis jeg så til gengæld måtte køre hjem efter arbejde i hans bil, og så kunne vi aftale at bytte igen om aftenen eller dagen efter. Det var han meget tilfreds med, og det var jeg sådan set også, for hans bil er en temmelig dyr BMW, som jeg bestemt ikke havde noget imod at køre hjem i.
Så jeg gik om bag ved værkstedet for at hente min bil, så vores kunde kunne nå at komme til det vigtige møde i tide. Men det hele blev alligevel ikke til noget, for mens jeg kørte rundt om værkstedsbygningen om mod vores indgangsparti, så jeg godt, at lyset i bygningen pludselig blev tændt igen, hvilket jo kun kunne betyde, at strømmen var kommet tilbage.
Det var den også, og da jeg igen kom ind på værkstedet, var en af vores mekanikere i fuld gang med at få sænket den autolift, som mandens BMW var strandet på. Bilen kom sikkert ned på gulvet igen, og mekanikeren kørte den ud fra værkstedet, så vores kunde kunne overtage sin bil og nå sit møde til tiden.
Det var kort før vores fyraften, og vi var nogle stykker, der kom til at snakke om, hvor afhængige vi egentlig er af elektriciteten. For det er jo ikke kun vores autolifte, der går i sort, når strømmen forsvinder. Vi bruger i vid udstrækning hydraulisk værktøj, men det er jo elektrisk drevne pumper, der holder tryk på det hydrauliske system, så vi bliver i høj grad lammet ved sådan nogle strømafbrydelser.
Så må vi bare glæde os over, at den slags begivenheder er meget sjældne. Det sker i hvert fald ikke hvert år.