Når tingene ramler er det næsten altid på et ubelejligt tidspunkt. Eller sådan synes det i hvert fald at være.
For omkring et halvt års tid siden havde vi deadline på en temmelig stor opgave for en ny kunde. Vi havde arbejdet 3-4 mand, på næsten fuld tid, i over 5 måneder på tingene. Det var en rimelig avanceret opgave af en type, som vores firma ellers normal ikke begiver sig så meget ud i. Der skulle laves en større web portal med adgang udelukkende for betalende gæster. Der skulle blandt udvikles en del avancerede funktioner til systemet, som desuden skulle integreres med et internt crm system, som kunden i forvejen benytter.
Udviklingen af systemet gik faktisk rigtig godt og efter flere bruger tests og finpudsninger var det efterhånden ved at være så langt, at det var klar til den afsluttende testfase. Det eneste der manglede var opdatering af systemdokumentationen, hvilket jo altså også er en temmelig vigtig del i sådan et system.
Så vi var to mand, som havde afsat hele den sidste uge op til deadline til at dokumentere de sidste nye features og opdatere den allerede bestående dokumentation. Vi var også kommet godt fra land. Men så indtraf det katastrofale. Det som bare ikke må ske, når man arbejder på sidste del af et projekt på vej mod den afsluttende deadline. Vores netværksharddisk (NAS) med alle vores dokumenter stod af!
Heldigvis har vi nogle gode backupsystemer og der er styr på rutinerne takket være vores faste it-leverandør. Men vi stod jo alligevel uden NAS og skulle have fat i sådan en i en fart. Men det klarede vores leverandør også med bravour. Allerede samme eftermiddag, som uheldet indtraf, ankom der en konsulent med en ny NAS. Den blev koblet på vores netværk og en indlæsning af backup blev sat i gang. Konsulenten vidste hvor presset en situation vi stod i. Og selv om restore af vores data tog næsten 4 timer, blev han troligt og ventede ind til det hele var på plads. Og inden han kørte, blev der også foretaget test af de indlæste data, så vi vidste, at alt igen virkede til næste morgen, hvor vi skulle videre med arbejdet.
Hele situationen viser med stor tydelighed, hvor vigtigt det er, at man har allieret sig med en god og dygtig it-support, som man kan stole på, når tingene brænder på. Det er i allerhøjeste grad i de tilfælde, hvor det hele ramler, at man finder ud af, om man har valgt de rigtige samarbejdspartnere. Samarbejdspartnere, som både er kompetente og som har viljen til at få tingene til at ske.

Jeg kender kun alt for godt det der med it-problemer. Og jeg er heller ikke selv nogen ekspert på området. Så jeg må også læne mig op af hjælp, når det kniber
Ja, jeg er godt nok heller ikke nogen it-ørn. Så det er supergodt, at der er nogen, som virkelig kan “deres kram”, når der er brug for det.